English

درباره ما


• در سال هاي اخير، استفاده از تكنولوژي هاي نوين فناوری اطلاعات و همچنین ابزارهای دیجیتالی سبب شده است كه سازمان ها و برنامه هاي كاربردي، حجم زیادي از داده هاي با ارزش را با سرعت و تنوع زیادی توليد كنند كه اصطلاحاً به اينگونه داده ها، مِه داده (Big Data) مي گويند. واژه ‌هاي فارسي متعددي مانند كلان داده، حجيم داده، بيگ ديتا و بزرگ داده براي آن رايج شده‌ است و از ابتداي سال 95 طبق مصوبه فرهنگستان زبان و ادب فارسي واژه مِه داده براي آن در نظر گرفته شده‌ است.
• با توجه به ويژگي ‌های ذکر شده، ديگر با استفاده از روش‌ های سنتی فناوری اطلاعات نمی ‌توان در زمان معقول مِه داده ها را گردآوری، مدیریت، پردازش و تحليل نمود. در حال حاضر در ايران و كلان شهر هاي آن نيز مِه داده هاي كاربردي مانند مِه داده بانك ها، مِه داده پزشكي، مِه داده شبكه اجتماعي علمي كشور و مِه داده هاي خدمات شهري مانند مِه داده ترافيك عملاً وجود دارد اگر چه اكثراً سازمان دهي نشده اند و مورد تحليل نيز قرار نمي گيرند. همچنين حجم داده ‌هاي آنها نيز به سرعت رو به افزايش است. از آنجايی كه با استفاده از پردازش و تحليل مِه داده ها خدمات نوين و كاربرد هاي نوآورانه‌ اي مي توان ارائه نمود و با توجه به پتانسيل علمي دانشكده مهندسي كامپيوتر دانشگاه آزاد اسلامي واحد نجف آباد در اين حوزه، در ابتداي سال 1395 مطالعات و اقدامات لازم براي اخذ مجوز علمي و راه اندازي مركز تحقيقات مِه داده در اين دانشكده صورت گرفت. اين مركز پس از موفقيت به اخذ مجوزهاي لازم از مهر ماه امسال فعاليت خود را در حوزه ‌هاي طراحي، راه اندازي و تحليل مِه داده هاي تخصصي آغاز نموده است.

گروه‌های تحقيقاتي مركز:

در حال حاضر مركز تحقيقات مِه داده آماده همكاری براي راه اندازی و تحليل مِه داده در حوزهای زير می ‌باشد:

      • مديريت و تحليل مه داده حمل و نقل جاده ای
      • مديريت و تحليل ترافيك شهری
      • بهداشت، سلامت و پزشكی
      • مديريت خدمات شهری
      • تحليل خدمات گردشگری و جذب گردشگر
      • مديريت و كنترل خطوط هوایی
      • تحليل و كاويدن شبكه های اجتماعی
      • بازاريابی و سرمايه‌ گذاری درصنعت بيمه
      • بازاريابی صنايع و پخش كننده‌ ها

 

 

aboutus1-760x300